Ο μικρός πρωταγωνιστής στο εκπληκτικό
διήγημα του Λουντέμη, δίνει μαθήματα ζωής σε μικρούς και μεγάλους:
Αγαπημένοι μου αναγνώστες φίλοι και φίλες
μου.
Εν όψει των ημερών, που μας παραπέμπουν στο παραμύθι «το κοριτσάκι με τα σπίρτα», σκέφτηκα να δημοσιεύσω το παρόν άρθρο μου, με αφορμή ένα από τα πιο γνωστά διηγήματα του Λουντέμη.
Θα προλογίσω αναφερόμενη σε εμένα
προσωπικά, που από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου ως παιδί, όχι μόνο δεν με
ενθουσίαζαν παραμύθια με κακούς χαρακτήρες, όπως στην κοκκινοσκουφίτσα ο κακός
λύκος, ή στην σταχτοπούτα η κακιά μητριά κ.ά.. αλλά αντιθέτως, μου προκαλούσαν
προβληματισμούς, ανασφάλειες και φόβους !!
Όταν έμαθα να διαβάζω και να επιλέγω πλέον τα
εξωσχολικά βιβλία, ανακάλυψα τους μύθους του Αισώπου.
Διδακτικές μυθοπλασίες που αποδίδονται στον Αίσωπο, έναν σκλάβο μυθογράφο της αρχαίας Ελλάδας που έζησε μεταξύ 620 και 560 π.Χ.. του οποίου οι μύθοι εξακολουθούν να εκδίδονται σε εικονογραφημένα παιδικά βιβλία.
Πιστεύω πως αυτό ήταν η αρχή ώστε αργότερα
να κινήσει το ενδιαφέρον μου η αρχαιοελληνική μυθολογία.. συν το γεγονός ότι γίνονταν
συχνά αναφορές σε αυτήν σε κολέγια και πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπου και
διαπίστωνα (ως Ελληνίδα), πόσο περήφανη θα έπρεπε να αισθάνομαι για τις ρίζες
μου !!.
Και όντως, εάν το καλομελετήσουμε, η αρχαία Ελληνική μυθολογία δεν αποτελείται μόνο από αφηγήσεις με φανταστικά στοιχεία όπως αρκετοί έχουν αυτήν την εντύπωση. Οι Ελληνικοί μύθοι είναι αλληγορικές ιστορίες και αποτελούν ένα παγκόσμιο πολιτισμικό φαινόμενο, που συνδέεται με την θρησκεία, την κοινωνία, την πολιτική, την λογοτεχνία, την φιλοσοφία και την τέχνη.
Σε γενικές γραμμές, η
μυθολογία μέχρι και σήμερα εμπνέει τις τέχνες, καλλιεργεί την φαντασία του
ανθρώπου, και οι μεταφορικές της έννοιες κρύβουν αδιαπραγμάτευτες αλήθειες για
τον άνθρωπο. Αποτέλεσμα.. αναπτύσσεται η αυτογνωσία, η αντίληψη ηθικής, αρετών,
αξιών, και επιτρέπει την συνειδητοποίηση του κακού των πράξεων μας.
Κλείνοντας τον πρόλογο, συνιστώ μέσα απ΄την
προσωπική μου εμπειρία, να επιλέγετε τόσο για τα παιδιά σας όσο και για εσάς
τους ίδιους, παραβολές, διδακτικά διηγήματα, ή ακόμη και μυθοπλασίες.. πηγές για
τροφή της σκέψης, κι όπου οι “ήρωες” τους δίνουν μαθήματα ζωής αντιστρέφοντας
την βία σε μεγαλοψυχία.
Μύθοι και θρύλοι λοιπόν στην σφαίρα της Πραγματικότητας, έχουν εμπνεύσει τους μεγαλύτερους σε κύρος μυθοποιούς, και το αποδεικνύει περίτρανα ο Λουντέμης με το παιδί που μετράει τα άστρα !!.
Διαβάστε την συνέχεια
>>..
Το βιβλίο εξιστορεί την
περιπέτεια του Μέλιου, ενός φτωχού και ορφανού αγοριού:
Εν όψει των ημερών, που μας παραπέμπουν στο παραμύθι «το κοριτσάκι με τα σπίρτα», σκέφτηκα να δημοσιεύσω το παρόν άρθρο μου, με αφορμή ένα από τα πιο γνωστά διηγήματα του Λουντέμη.
Διδακτικές μυθοπλασίες που αποδίδονται στον Αίσωπο, έναν σκλάβο μυθογράφο της αρχαίας Ελλάδας που έζησε μεταξύ 620 και 560 π.Χ.. του οποίου οι μύθοι εξακολουθούν να εκδίδονται σε εικονογραφημένα παιδικά βιβλία.
Και όντως, εάν το καλομελετήσουμε, η αρχαία Ελληνική μυθολογία δεν αποτελείται μόνο από αφηγήσεις με φανταστικά στοιχεία όπως αρκετοί έχουν αυτήν την εντύπωση. Οι Ελληνικοί μύθοι είναι αλληγορικές ιστορίες και αποτελούν ένα παγκόσμιο πολιτισμικό φαινόμενο, που συνδέεται με την θρησκεία, την κοινωνία, την πολιτική, την λογοτεχνία, την φιλοσοφία και την τέχνη.
Μύθοι και θρύλοι λοιπόν στην σφαίρα της Πραγματικότητας, έχουν εμπνεύσει τους μεγαλύτερους σε κύρος μυθοποιούς, και το αποδεικνύει περίτρανα ο Λουντέμης με το παιδί που μετράει τα άστρα !!.
Το αφεντικό του όμως δεν τον αφήνει να μορφωθεί, διότι υποστηρίζει πως η μάθηση θα του αποσπά την προσοχή απ’ την δουλειά. Ένας καλός δάσκαλος όμως του χωριού, θα καταλάβει την δίψα του παιδιού για μάθηση, και θα του δώσει αρχικά κάποια βιβλία.
Ο Μέλιος μοιάζει να συγκλονίζεται από τα βιβλία, όσες φορές κι αν τα διαβάσει. Η όρεξή του για μάθηση τελικά, θα τον προδώσει στο αφεντικό του, που μόλις μαθαίνει ότι ο Μέλιος ασχολείται με τα βιβλία, θυμώνει τόσο πολύ και του απαγορεύει να ξανασυναντήσει τον δάσκαλο. Έτσι οι δρόμοι του παιδιού και του δασκάλου χωρίζουν.
Ο Μέλιος όμως καταφέρνει να αποβάλει τους φόβους του, στο πώς θα μπορέσει να ανταπεξέλθει μόνος στην μεγάλη πόλη, και αποφασίζει να εγκαταλείψει το χωριό. Κατά κάποιον τρόπο, αντιστέκεται στην αίσθηση της σιγουριάς του γνώριμου, και στην ασφάλεια που του προσφέρει η φροντίδα του αφεντικού του, ασχέτως που τον κακομεταχειρίζεται.
Ο Μέλιος πηγαίνει ολομόναχος στην πόλη για να πάει σχολείο. Ο μόνιμος συνοδοιπόρος του σε αυτόν τον δύσβατο δρόμο του προς την νέα αρχή της ζωής του, θα είναι πάντα το βιβλίο και η αστείρευτη δίψα του για μάθηση.
Τον χαρακτηρίζει η ακούραστη επιμονή του, το ασύγκριτο πάθος του, και η ελπίδα ότι θα τα καταφέρει μόνος του στο "μεγάλο σχολείο της ζωής" .. τα καταφέρνει βέβαια όμως με μεγάλη δυσκολία. Είναι με λίγα λόγια αγωνιστής της ζωής !!
* Δυνατοί άνθρωποι, δεν είναι εκείνοι που πρώτα στήνουν γέφυρες για να περάσουν απέναντι. Αλλά εκείνοι που ακόμη και τους πετάξεις στον ωκεανό, θα κολυμπήσουν ως την απέναντι όχθη !!.
* Δυνατοί άνθρωποι είναι όλοι εκείνοι που ενώ ξέρουν πόσο η αλήθεια πονάει, την προτιμούν απ' το ψέμα που κάθε μέρα σκοτώνει λίγο - λίγο !!.
ΜΑΡΙΑΝΝΑ
*Σύμβουλος σχέσεων - Ψυχαναλύτρια, Ψυχοερευνήτρια*
*Σύμβουλος σχέσεων - Ψυχαναλύτρια, Ψυχοερευνήτρια*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου