Δύο ξεχωριστές ικανότητες του
ανθρώπου, που ωστόσο θα πρέπει να εναρμονίζονται, διότι:
«Το
συναίσθημα διδάσκει όσα δεν επαρκούν ως γνώσεις, ακόμη και στο πιο ευφυέστατο άτομο» !!
Αγαπημένοι μου αναγνώστες φίλοι
και φίλες μου, μετά το άρθρο μου "Λειτουργείες Δεξιού και Αριστερού Εγκεφάλου" ακολουθεί το παρόν.
Η ύλη του σώματος μας που αφορά ασφαλώς τον κάθε άνθρωπο κάθε ηλικίας, και μάλιστα οι βασικές λειτουργίες διδάσκονται στο εξωτερικό από την προεφηβική ηλικία. Επομένως φρόντισα το συντακτικό μου να μπορεί να γίνει κατανοητό απ’ τον καθένα.
Όσον αφορά την Διανοητική Νοημοσύνη, με σύμβολό τους λατινικούς χαρακτήρες IQ.. όλοι μας λίγο – πολύ έχουμε γνώση τί σημαίνει. Ωστόσο ελάχιστοι γνωρίζουν ότι συνεισφέρει μόνο έως το 20% στην αποτελεσματικότητα της διαχείρισης των δυνατοτήτων του εγκεφάλου μας.
Όσον αφορά την Διανοητική Νοημοσύνη, με σύμβολό τους λατινικούς χαρακτήρες IQ.. όλοι μας λίγο – πολύ έχουμε γνώση τί σημαίνει. Ωστόσο ελάχιστοι γνωρίζουν ότι συνεισφέρει μόνο έως το 20% στην αποτελεσματικότητα της διαχείρισης των δυνατοτήτων του εγκεφάλου μας.
Συνεπώς εστιάζω στην Συναισθηματική
Νοημοσύνη (EQ), η οποία όπως θα διαπιστώσετε είναι κατά 80% πιο αποτελεσματική, και ιδιαιτέρως σημαντική για την ανάπτυξη της Διανοητικής Νοημοσύνης !!
«Το Συναίσθημα διδάσκει όσα δεν γνωρίζει η Γνώση», υποστήριζε ο Σωκράτης.
Και όντως.. η εκ φύσεως ύπαρξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (και όχι μόνο στα ζώα αλλά και στον άνθρωπο) ήταν γνωστή στους αρχαίους μας προγόνους, γι' αυτό κι άλλωστε δίδασκαν πως όσον αφορά τον άνθρωπο, «Η Διανοητική Νοημοσύνη δεν επαρκεί, δίχως την αφύπνιση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης» !!
Αξίζει λοιπόν τον χρόνο σας για να διαβάσετε το παρόν άρθρο μου, διότι καθώς έκτοτε ακολούθησαν νεότερες κλινικές - πανεπιστημιακές μελέτες, διαπιστώθηκε ότι: Η καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης δεν απαιτεί ακαδημαϊκές γνώσεις, δεν απαιτεί υπερφυσικές ικανότητες, ή εξάσκηση μέσω πολύπλοκων διαδικασιών. Αντιθέτως.. είναι έμφυτο στοιχείο, που οδήγησε τον άνθρωπο από την εποχή των σπηλαίων στην σύγχρονη εποχή του !!
Το αποτέλεσμα είναι:
Γινόμαστε ψυχοθεραπευτές του εαυτού μας, ψυχαναλυτές των γύρω μας, και βελτιώνουμε την ποιότητα ζωής μας σε όλους τους τομείς, ακόμη και σε ό,τι αφορά την επαγγελματική μας αναρρίχηση !!.
Διαβάστε
περισσότερα >>
Γινόμαστε ψυχοθεραπευτές του εαυτού μας, ψυχαναλυτές των γύρω μας, και βελτιώνουμε την ποιότητα ζωής μας σε όλους τους τομείς, ακόμη και σε ό,τι αφορά την επαγγελματική μας αναρρίχηση !!.
Προτείνω επομένως να διαβάσετε ένα συναφή άρθρο μου, όπου αναλύω την επίδραση της «Αισθητήριας Μνήμης» ακόμη και σε περίπτωση αμνησίας, όπως παράλληλα και τις πραγματικές χρησιμότητες μιας «Ύπνωσης».
Σας δίνω τον σύνδεσμο παρακάτω.
Ο Αριστοτέλης ήταν ο πρώτος που ανέπτυξε θεωρίες σχετικά με την σπουδαιότητα της διαχείρισης των συναισθημάτων, (χρήσιμο να αναφέρω ότι υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους δασκάλους του Μ. Αλεξάνδρου). Και μάλιστα στο συμπέρασμα ότι το συναίσθημα διαθέτει την δική του νοημοσύνη, η οποία υπερέχει της νοητικής νοημοσύνης....
ως παράδειγμα, στα Ηθικά
Νικομάχεια αναφέρει:
«Είναι εύκολο να εκδηλώνεις την οργή σου, αλλά το
δύσκολο είναι να εξοργιστείς με το σωστό άτομο, για τον σωστό λόγο, στον σωστό
βαθμό, την σωστή στιγμή, για τον σωστό σκοπό» !!.
Ο
όρος «Συναισθηματική
Νοημοσύνη» (EQ) πρωτοεμφανίστηκε ωστόσο το 1964 σε ένα έγγραφο του Μάικλ Μπέλντοχ, αλλά
κρίθηκε ως θεωρία που ανήκει στον χώρο του
αναπόδεικτου.
Μετά από μακροχρόνιες έρευνες ο Dr. Daniel Goleman (Ντάνιελ Γκόουλμαν), ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ, συγγραφέα και επιστημονικός δημοσιογράφος.. επιβεβαίωσε την ορθότητα της παραπάνω θεωρίας. Απέδειξε πως τόσο η ευτυχία στην προσωπική μας ζωή, όσο και η επαγγελματική μας επιτυχία, εξαρτώνται κατά 80% απ’ την βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης μας.
Μετά από μακροχρόνιες έρευνες ο Dr. Daniel Goleman (Ντάνιελ Γκόουλμαν), ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαντ, συγγραφέα και επιστημονικός δημοσιογράφος.. επιβεβαίωσε την ορθότητα της παραπάνω θεωρίας. Απέδειξε πως τόσο η ευτυχία στην προσωπική μας ζωή, όσο και η επαγγελματική μας επιτυχία, εξαρτώνται κατά 80% απ’ την βελτίωση της συναισθηματικής νοημοσύνης μας.
Δηλαδή, σε σύγκριση με τις τεχνικές γνώσεις και με τον δείκτη νοημοσύνης, το επίπεδο του IQ συνεισφέρει μόνο κατά το 20% στην ικανότητα του ατόμου για να λειτουργεί αποτελεσματικά και επιτυχημένα.
Ασφαλώς όμως το ένα δεν ακυρώνει το άλλο, καθότι ενώ η διανοητική νοημοσύνη (IQ) και η συναισθηματική νοημοσύνη (EQ) είναι όντως δύο ξεχωριστές ικανότητες του ανθρώπου, ωστόσο, συνδέονται μεταξύ τους και η μία συμπληρώνει την άλλη.
Μερικοί τρόποι είναι
οι εξής:
* Αναγνωρίζουμε την πραγματική προέλευση των συναισθημάτων μας.
* Αναλαμβάνουμε την ευθύνη των συναισθημάτων μας.
* Προσπαθούμε να προβλέψουμε την σωστή διαχείριση των συναισθημάτων μας.
* Προσπαθούμε να διαχειριστούμε σε χαμηλούς τόνους τις
διαφωνίες μας.
* Προσπαθούμε να ήμαστε λιγότερο επιθετικοί - αρνητικοί, διότι ενδέχεται να βιαζόμαστε για να βγάλουμε συμπεράσματα.
* * Τα χαρακτηριστικά της υψηλής Συναισθηματικής Νοημοσύνης:
Σύμφωνα με τα παραπάνω, μπορούμε να πούμε ότι ένας άνθρωπος με υψηλό
δείκτη συναισθηματικής νοημοσύνης, έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
* Αναγνωρίζουμε την πραγματική προέλευση των συναισθημάτων μας.
* Είναι διορατικός, ελέγχει τα συναισθήματά του, καταβάλλει προσπάθεια να κατανοήσει τις απόψεις και τα συναισθήματα των γύρω του, και να δει τα πράγματα από τη δική τους οπτική γωνία.
* * Στο σημείο αυτό θεωρώ χρήσιμο να αναλύσουμε τον ορισμό του διορατικού ατόμου, σύμφωνα με τις ερμηνείες που δίνονται για την διορατικότητα στην επίλυση των προβλημάτων. Διορατικότητα είναι:
«‘Όταν το άτομο
βρεθεί σε αδιέξοδη κατάσταση και αδυνατεί να βρεί λύση.. και τότε
ξαφνικά διαπιστώνει ότι γνωρίζει την λύση του προβλήματος. Και
συγκεκριμένα, το άτομο ολοκληρώνει με επιτυχία το έργο του, αφού όμως
συνειδητοποιήσει τους παράγοντες που τον οδήγησαν σε αδιέξοδο».
Ίσως να αναρωτιέστε κατά πόσο όλα τα παραπάνω είναι δυνατόν να συμβάλλουν στην επαγγελματική μας πορεία. Η αλήθεια είναι ότι η προσωπική μας ζωή επηρεάζει τους περισσότερους από εμάς σε όλες μας τις δραστηριότητες, παρότι ασπαζόμαστε την πεποίθηση ότι κανείς μας δεν πρέπει να κουβαλάει στον εργασιακό του χώρο την συναισθηματική, προσωπική του agenda. Αλλά και αντιστρόφως, καθώς η εργασία απορροφά το μεγαλύτερο μέρος της ενέργειάς μας, συνήθως επιτρέπουμε αυτό να έχει αντίκτυπο στην προσωπική μας ζωή.
Οι εργαζόμενοι υποχρεούνται να συμμετέχουν σε εβδομαδιαίες ομαδικές συνεδρίες, για να διευρύνουν την αντίληψη της σπουδαιότητας της συναισθηματικής νοημοσύνης. Έτσι, μέσα από την καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης, το άτομο αποκτά την δυνατότητα να θέτει κίνητρα στον εαυτό του – να αποκτάει πίστη στις ικανότητες του και αισιοδοξία - να μπορεί να εργάζεται κάτω από πίεση – να μπορεί να ελέγχει τα συναισθήματα του – να μπορεί να συνεργάζεται με άλλους για την επίτευξη ενός στόχου – να κατανοεί τις ανάγκες και απαιτήσεις των πελατών του – να αποκτάει ικανότητα πειθούς και επικοινωνίας κ.ά
«Χρειαζόμαστε την αγάπη φυσιολογικά, πριν συνειδητοποιήσουμε τους εαυτούς μας. Για να γνωρίσουμε τους εαυτούς μας, χρειαζόμαστε τους άλλους ανθρώπους, τους χρειαζόμαστε συναισθηματικά και πνευματικά. Συνεπώς.. >>το συναίσθημα διδάσκει όσα δεν γνωρίζει η λογική» !!.
«Μνήμες – Ψευδομνήμες και Ύπνωση» συνιστώ να διαβάσετε το σχετικό άρθρο μου, καθώς υπάρχει συνάφεια. Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο:
*Ψυχαναλύτρια, Ψυχοερευνήτρια - Σύμβουλος σχέσεων*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου