Αγαπημένοι
μου αναγνώστες, πριν διαβάσετε το άρθρο μου, παρατηρήστε παρακαλώ προσεκτικά την
φωτογραφία .. όπως όμως και την φωτογραφία που ακολουθεί !!
* * Τα Παιχνίδια Των Συναισθημάτων φίλοι
και φίλες μου, δεν έχουν εμπνευστεί μόνο για μικρά παιδιά, αλλά παίζοντας μαζί
τους και εμείς οι μεγάλοι, αφενός βοηθάμε τα παιδιά για να κατανοήσουν το κάθε
τους συναίσθημα από πού πηγάζει – και αφετέρου, βοηθάνε εμάς τους ίδιους για να
αποκτήσουμε έλεγχο των συναισθημάτων μας.
Η «Συναισθηματική Αγωγή», δεν διδάσκεται κατεβάζοντας τόμους βιβλία της ψυχολογίας, ούτε ακολουθώντας κάποια μέθοδο διαλογισμού. Και τούτο διότι ο κάθε άνθρωπος επεξεργάζεται στο μυαλό του διαφορετικά τις πληροφορίες που λαμβάνει, και σύμφωνα με αυτά που θέλει να ξέρει. Ο κάθε άνθρωπος διαχειρίζεται διαφορετικά τα συναισθήματα του, και σύμφωνα με όσα θεωρεί ως προτεραιότητες του στην προσωπική του ζωή.
Συνεπώς, για να αποκτήσουμε έλεγχο των συναισθημάτων μας, ώστε να είμαστε σε θέση να διδάξουμε τους τρόπους στα παιδιά.. χρειάζεται να ψάξουμε μέσα μας, από πού πηγάζει το κάθε δικό μας συναίσθημα !!
Καθώς όμως στο παρόν άρθρο μου εστιάζω στα παιδιά, και καθώς στις μέρες μας υπάρχουν πάρα πολλοί ευχάριστοι τρόποι για να μάθει το παιδί να διαχωρίζει το κάθε του συναίσθημα (όπως θα δείτε και παρακάτω), τα πρώτα βήματα του ξεκινούν από εμάς. Ανακαλύπτοντας το παιδί τους λόγους που αντιδρά σε κάθε περίπτωση, μπορεί στην συνέχεια να τούς αναγνωρίζει στους άλλους, αλλά κυρίως να τους χειρίζεται στον εαυτό του.
Συνεπώς, δεν αρκεί να σχολιάζουμε το ξέφρενο ξέσπασμα βίαιων συμπεριφορών, ειδικότερα παιδιών που εκδηλώνουν αιμοβόρες διαθέσεις απ' την προεφηβική τους ηλικία ακόμη !!
Δεν αρκεί να σχολιάζουμε και να εκφέρουμε απόψεις για το συχνό πλέον κοινωνικό φαινόμενων των βιασμών – των εκβιασμών – των λεκτικών και σωματικών επιθέσεων – όπως και με πόση ευκολία αφαιρεί την ζωή ενός ανθρώπου, ένα άτομο που κατά την στιγμή εκείνη το θεωρεί ως μοναδική λύση για να ικανοποιήσει τα θέλω του !!
Θα πρέπει λοιπόν να αναρωτηθούμε από πού πυροδοτείται η επιθετικότητα, ως αποτέλεσμα έλλειψης ελέγχου συναισθημάτων. Για να υπάρχει όμως έλεγχος συναισθημάτων, θα πρέπει να υπάρχει γνώση της διαχείρισης των σκέψεων. Επίγνωση δηλαδή από πού πηγάζει το κάθε συναίσθημα. Κάτι το οποίο διδάσκεται στο παιδί αρχικά απ' το οικείο περιβάλλον του, και στην συνέχεια στους χώρους που τα στέλνουμε για να μορφωθούν.. όπου θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί στην μετάδοση της κατανόησης του EQ >> συμβολισμός της Συναισθηματικής Νοημοσύνης !!
Δεν αποσκοπώ στο να σχολιάσω το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Ωστόσο, επειδή αρκετοί έχουν την εντύπωση ότι ακολουθούμε ξενόφερτες ιδέες (“αμερικανιές”).. ενημερώνω ότι οι πρώτοι διδάξαντες του ορισμού της «Συναισθηματικής Νοημοσύνης» ήταν οι αρχαίοι μας πρόγονοι !!.
* * Συνιστώ να μην μείνετε στον πρόλογο και να διαβάσετε την αναλυτική συνέχεια:
Η «Συναισθηματική Αγωγή», δεν διδάσκεται κατεβάζοντας τόμους βιβλία της ψυχολογίας, ούτε ακολουθώντας κάποια μέθοδο διαλογισμού. Και τούτο διότι ο κάθε άνθρωπος επεξεργάζεται στο μυαλό του διαφορετικά τις πληροφορίες που λαμβάνει, και σύμφωνα με αυτά που θέλει να ξέρει. Ο κάθε άνθρωπος διαχειρίζεται διαφορετικά τα συναισθήματα του, και σύμφωνα με όσα θεωρεί ως προτεραιότητες του στην προσωπική του ζωή.
Συνεπώς, για να αποκτήσουμε έλεγχο των συναισθημάτων μας, ώστε να είμαστε σε θέση να διδάξουμε τους τρόπους στα παιδιά.. χρειάζεται να ψάξουμε μέσα μας, από πού πηγάζει το κάθε δικό μας συναίσθημα !!
Καθώς όμως στο παρόν άρθρο μου εστιάζω στα παιδιά, και καθώς στις μέρες μας υπάρχουν πάρα πολλοί ευχάριστοι τρόποι για να μάθει το παιδί να διαχωρίζει το κάθε του συναίσθημα (όπως θα δείτε και παρακάτω), τα πρώτα βήματα του ξεκινούν από εμάς. Ανακαλύπτοντας το παιδί τους λόγους που αντιδρά σε κάθε περίπτωση, μπορεί στην συνέχεια να τούς αναγνωρίζει στους άλλους, αλλά κυρίως να τους χειρίζεται στον εαυτό του.
Συνεπώς, δεν αρκεί να σχολιάζουμε το ξέφρενο ξέσπασμα βίαιων συμπεριφορών, ειδικότερα παιδιών που εκδηλώνουν αιμοβόρες διαθέσεις απ' την προεφηβική τους ηλικία ακόμη !!
Δεν αρκεί να σχολιάζουμε και να εκφέρουμε απόψεις για το συχνό πλέον κοινωνικό φαινόμενων των βιασμών – των εκβιασμών – των λεκτικών και σωματικών επιθέσεων – όπως και με πόση ευκολία αφαιρεί την ζωή ενός ανθρώπου, ένα άτομο που κατά την στιγμή εκείνη το θεωρεί ως μοναδική λύση για να ικανοποιήσει τα θέλω του !!
Θα πρέπει λοιπόν να αναρωτηθούμε από πού πυροδοτείται η επιθετικότητα, ως αποτέλεσμα έλλειψης ελέγχου συναισθημάτων. Για να υπάρχει όμως έλεγχος συναισθημάτων, θα πρέπει να υπάρχει γνώση της διαχείρισης των σκέψεων. Επίγνωση δηλαδή από πού πηγάζει το κάθε συναίσθημα. Κάτι το οποίο διδάσκεται στο παιδί αρχικά απ' το οικείο περιβάλλον του, και στην συνέχεια στους χώρους που τα στέλνουμε για να μορφωθούν.. όπου θα πρέπει να συμπεριλαμβάνονται ειδικευμένοι εκπαιδευτικοί στην μετάδοση της κατανόησης του EQ >> συμβολισμός της Συναισθηματικής Νοημοσύνης !!
Δεν αποσκοπώ στο να σχολιάσω το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας. Ωστόσο, επειδή αρκετοί έχουν την εντύπωση ότι ακολουθούμε ξενόφερτες ιδέες (“αμερικανιές”).. ενημερώνω ότι οι πρώτοι διδάξαντες του ορισμού της «Συναισθηματικής Νοημοσύνης» ήταν οι αρχαίοι μας πρόγονοι !!.
* * Συνιστώ να μην μείνετε στον πρόλογο και να διαβάσετε την αναλυτική συνέχεια:
Έχω δημοσιεύσει
αρκετά άρθρα μου με θέμα τις φοβίες που μας ακολουθούν μετά από κάποιες
εμπειρίες.. κυρίως όμως και απ’ την παιδική ηλικία. Φοβίες που γίνονται οι αιτίες
των κρίσεων πανικού – της κατάθλιψης κ.λ.π.. καταστάσεις που γίνονται οι
εφιάλτες της καθημερινότητας μας !!
Ωστόσο στο παρόν άρθρο μου θα συμπληρώσω συνοπτικά μόνο τα ακόλουθα:
Το μάθημα της Συναισθηματικής Αγωγής καλλιεργεί την Συναισθηματική του Νοημοσύνη απ’ την παιδική του ηλικία, ώστε να έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να κατανοεί – να αντιλαμβάνεται – να επεξεργάζεται και να αποθηκεύει στην μνήμη του οτιδήποτε διδάσκεται.. και το κυριότερο όλων, έτσι θα έχουμε λιγότερες περιπτώσεις συναισθηματικών διαταραχών – ψυχοσωματικών παθήσεων - αυτοάνοσα νοσήματα κ.ά.
Επιπλέον, επίσης σημαντικό, θα έχουμε λιγότερα θύματα χειραγώγησης – λεκτικής ή σωματικής κακοποίησης – εκμετάλλευσης – εκβιασμού – αποπλάνησης – βιασμού κ.ά.
~ ~ Σχετικά με την Συναισθηματική Νοημοσύνη (EQ), έχω δημοσιεύσει επίσης αναλυτικό άρθρο μου το οποίο προτείνω να διαβάσετε. Και για να μην επαναλαμβάνομαι, σας δίνω τον παρακάτω σύνδεσμο:
https://mariannafordouni.blogspot.com/2021/11/iq-eq.html
~ ~ Έμφυτες φοβίες.. ο φόβος είναι η προστασία της ψυχής, η προίκα της ερχόμενη στην ζωή !!
Βασικότερο όλων είναι ότι, ο άνθρωπος θα πρέπει να γνωρίζει απ’ την παιδική του ηλικία τις βασικές λειτουργίες του οργανισμού του, και ειδικότερα του εγκεφάλου του. Αυτό τον βοηθά να διαχωρίζει τις οργανικές παθήσεις του απ' τις ψυχοσωματικές, όπως και να μπορεί να κατανοεί, πώς συμβαίνει να δημιουργεί από μόνος του προβληματισμούς και φοβίες, είτε λόγω άγνοιας – είτε λόγω παραπληροφόρησης.
Δεν αναφέρομαι ασφαλώς στις απαραίτητες έμφυτες φοβίες, μέσω του ενστίκτου της επιβίωσης - της αυτοσυντήρησης, τις οποίες διαθέτουν όλα τα ζωντανά πλάσματα.
Ο φόβος είναι έμφυτος σε κάθε ζωντανή ψυχή, καθώς ο φόβος είναι αυτός που οδηγεί το ένστικτο της επιβίωσης να προστατέψει την ψυχή - να διατηρηθεί εν ζωή η ψυχή.
Το ένστικτο της επιβίωσης καθοδηγεί τις αισθήσεις του εγκεφάλου, με σκοπό να δίνονται εντολές στο σώμα για να ενεργήσει ανάλογα ώστε να προστατευτεί από φθορές, που ενδέχεται να του στερήσουν την ψυχή.
Κάθε ζωντανό πλάσμα επομένως φοβάται για την ζωή του – την απώλεια της ψυχής του (όσο κι αν ταλαιπωρείται το σώμα), διότι ο φόβος είναι στην φύση του.
Ωστόσο, επειδή ο άνθρωπος διαφέρει απ’ τ’ άλλα πλάσματα διότι διαθέτει επιπλέον και την Διανοητική Νοημοσύνη (IQ), θα πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνει τους πραγματικούς κινδύνους απ’ τους φανταστικούς, ή αυτών που του δημιουργούν οι ανασφάλειες του – η χαμηλή αυτοεκτίμηση του – κάποιες εμμονικές σκέψεις του κ.λ.π… όπως και θα πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνει εάν τους φόβους του, τούς διογκώνει ο ίδιος με το μυαλό του, ή τους απέκτησε χειραγωγούμενος από τρίτους.
Επίσης, σε αντίθεση με όλα τα άλλα πλάσματα, ο άνθρωπος δημιουργεί σκέψεις και όνειρα για το μέλλον του. Μάλιστα δίνει ιδιαίτερη σημασία στην εξέλιξη της συναισθηματικής του ζωής (δημιουργία οικογένειας κ.λ.π.), ή στην αρμονία της ερωτικής του ζωής, που σε περίπτωση όμως που δεν θα βρίσκει ανταπόκριση σε αυτά που είχε κατά νού.. τότε, οι αμφιβολίες δημιουργούν βασανιστικές σκέψεις, αυξάνοντας τις αγωνίες και τις φοβίες του. Ο φόβος της αποτυχίας - της απόρριψης ή της συναισθηματικής απογοήτευσης λοιπόν, βρίσκεται μόνο στην ανθρώπινη φύση.
Συνεπώς, ένας από τους τρομακτικότερους φόβους του ανθρώπου είναι οι ανεπιθύμητες εξελίξεις, καθότι δημιουργούν φόβους για το άγνωστο μέλλον και έτσι πολλαπλασιάζονται οι ανασφάλειες του, οι οποίες με την σειρά τους προκαλούν συναισθηματικές αστάθειες (διαταραχές), με αποτέλεσμα να υποφέρει ο άνθρωπος επιπλέον και από άσχημες παρελθοντικές στιγμές, καθώς φοβάται να μην επαναληφθούν στο μέλλον.
~ ~ Αγαπημένοι μου αναγνώστες, παρατηρήστε παρακαλώ προσεκτικά την φωτογραφία της ζωγραφιάς, και το κείμενο επάνω σε αυτήν:
Μάθημα Συναισθηματικής Αγωγής σε Νηπιαγωγείο, με ημερομηνία 22-11-2011
Θέμα μαθήματος: «Η σούπα των φόβων μου»:
>> Ζωγραφίζω τους φόβους μου και τους ρίχνω στο καζάνι. Φόβους ρίχνω στο
τσουκάλι και χορεύω γύρω – γύρω, παίρνω ένα μακρύ κουτάλι με τους φίλους
μου τριγύρω, ρίχνω αλάτι και πιπέρι τραγουδάμε και γελάμε, θα τους φάω το
μεσημέρι, τί ωραία που περνάμε !!
Την φωτογραφία της συγκεκριμένης ζωγραφιάς, την βρήκα τυχαία στο διαδίκτυο πριν κάποια χρόνια, και ασφαλώς είναι αυτονόητοι οι λόγοι που την επέλεξα να προσθέσω στο παρόν άρθρο μου. Δεν γνωρίζω ποιος την δημοσίευσε, αλλά όπως προκύπτει είναι κάποιας μικρής Αλίκης, πεντάχρονη προφανώς ακόμη το 2011.
Πρόκειται για μια ζωγραφιά που ελάχιστοι θα είχαν έστω την περιέργεια να την παρατηρήσουν, ωστόσο μου έδωσε την αφορμή για να αναπτύξω το παρόν θέμα. Και μάλιστα πριν όλων, σπεύδω να δώσω τα θερμά μου συγχαρητήρια στην τότε νηπιαγωγό του 10ου Νηπιαγωγείου του Ηρακλείου, που σκέφτηκε να εφαρμόσει προαιρετικά το μάθημα της Συναισθηματικής Αγωγής στους μικρούς μαθητές της !!.
Ο βασικότερος λόγος που με εξέπληξε ευχάριστα η παραπάνω διαπίστωση, είναι διότι απ’ όσο γνωρίζω, πρόκειται για μια προαιρετική διδακτική ύλη στα Ελληνικά σχολεία και όχι βασική, παρότι οι πρώτοι διδάξαντες του ορισμού της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (EQ) ήταν οι αρχαίοι μας πρόγονοι !!.
Και το αναφέρω κατ΄ επανάληψη, διότι ως Ελληνίδα με σπουδές στο εξωτερικό, με ξεπερνάει το γεγονός ότι, ενώ οι ξένες χώρες αξιοποιούν τα "φώτα" του αρχαιοελληνικού πολιτισμού μας .. οι νεοέλληνες πορεύονται με τις δάδες της δόξας τους, δίχως να γνωρίζουν κάν' από ποιούς τις κληρονόμησαν !!
Η Συναισθηματική Αγωγή επομένως, θα πρέπει να καθιερωθεί ως διδακτική ύλη στα σχολεία, και μάλιστα από το νηπιαγωγείο ακόμη. Όπως βέβαια και η Σεξουαλική Αγωγή, όταν τα παιδιά φτάσουν στην ηλικία που αντιλαμβάνονται τις διαφορές μεταξύ των φύλων.
Ωστόσο, θα πρέπει πριν όλων εμείς οι ίδιοι να γίνουμε τα πρότυπα της νεότερης γενιάς !!
* * Εμείς οι μεγάλοι, οι έμπειροι, που υποτίθεται πως μέσα από τα βιώματα μας έχουμε συνειδητοποιήσει πώς αντιδρά ο άνθρωπος στο κάθε του συναίσθημα (θετικά ή αρνητικά), οφείλουμε να βοηθήσουμε να κατανοήσουν οι νεότεροι - τα παιδία, πόσο αυτοκαταστροφικό είναι όταν δεν σκεφτόμαστε τις συνέπειες.
* * Εμείς οι μεγάλοι, οι ώριμα σκεπτόμενοι, οφείλουμε να παραδεχτούμε τις αυτοκαταστροφικές επιλογές μας, αντί να τις παρουσιάζουμε στους νεότερους ως αναπόφευκτες ανθρώπινες δυστυχίες.. διότι αυτό έχει ως αποτέλεσμα να τους προδιαθέτουμε αρνητικά για το μέλλον της ανθρωπότητας.
* * Εμείς οι μεγάλοι, οφείλουμε να παραδεχτούμε πως για όλες τις πίκρες και τις κακοτυχίες μας, δεν μας φταίνε πάντα κάποιοι άλλοι.. άλλοτε φταίει το κατεστημένο – άλλοτε φταίει το κάρμα μας – και άλλοτε οι θέσεις των Πλανητών στον αστρολογικό μας χάρτη.. διότι έτσι αποβάλλουν οι νεότεροι τις ευθύνες τους για την κάθε παρορμητική πράξη τους.
«Σεξουαλική Αγωγή»:
Τα θέματα των άρθρων μου, πιθανόν κάποιες φορές να δυσαρεστούν ορισμένους που αποφεύγουν να έρθουν αντιμέτωποι με την πραγματικότητα. Ωστόσο δουλειά μου δεν είναι να ωραιοποιώ καταστάσεις και να δίνω μυθοποιημένες διαστάσεις στα όποια κοινωνικά ζητήματα, αλλά να αναλύω με ωμότητα τα γεγονότα και τους σύγχρονους προβληματισμούς.
Συνεπώς, εφόσον από παιδί ο άνθρωπος αρχίζει ενστικτωδώς να περιεργάζεται την φύση του.. το μάθημα της Σεξουαλικής Αγωγής, θα πρέπει επίσης να θεωρείται βασικό, και μάλιστα απ’ την πρώτη σχολική χρονιά, καθότι οι εποχές που θέλαμε να πιστεύουν τα παιδιά ότι "τα μωρά τα φέρνει ο πελαργός".. ανήκουν στο μακρινό παρελθόν !!.
Υπάρχουν άπειροι τρόποι για να εξηγήσουμε στα παιδιά τις διαφορές μεταξύ των δύο φύλων, για να κατανοήσουν την διαφορετική ανατομία, τον τρόπο αναπαραγωγής κ.λ.π. καθώς μάλιστα υπάρχει και το κατάλληλο υλικό που χρησιμοποιείται γι’ αυτόν τον σκοπό.
Κι άλλωστε, εάν το παιδί δεν κατανοήσει την φύση της σεξουαλικής του ταυτότητας απ’ την προσχολική του ηλικία έως την προεφηβεία, οι κίνδυνοι που διατρέχει είναι πολλοί και οι απογοητεύσεις αξεπέραστες για το παιδί !!
Οφείλουμε να πάρουμε θέση και να συμβάλουμε στα σοβαρά, έστω μέσω τρίτων (π.χ. παιδοσεξολόγων). Είναι απαραίτητο να γνωρίζουν τα κορίτσια από την προεφηβική ηλικία, πριν την έμμηνη ροή (περίοδο) τα εσωτερικά τους όργανα, τους λόγους των φυσιολογικών ερεθισμών, και τους τρόπους της ολοκλήρωσης τους (των οργασμών).. όπως όμως και τις λειτουργίες του αντίθετου φύλου.
Και αντιστρόφως τα αγόρια.. εκτός όσων αφορούν τα δικά τους γεννητικά όργανα, απαραίτητο είναι να γνωρίζουν τον ορθό χειρισμό του γυναικείου φύλου, την αποφυγή ανεπιθύμητης εγκυμοσύνης κ.λ.π.
* * Δεν θα επεκταθώ περισσότερο, καθώς στο παραπάνω κεφάλαιο επανέρχομαι σε άλλα άρθρα μου.
~ ~ Και τέλος προτείνω επίσης το συναφή άρθρο μου με τίτλο.. «Ο "Μπαμπούλας" των παιδικών μας χρόνων» !!
* * Όλοι κουβαλάμε μέσα μας έναν "Μπαμπούλα" που μας ακολουθεί απ’ την παιδική – εφηβική μας ηλικία.
Έναν "μπαμπούλα" με πολλές διαφορετικές μορφές, τον οποίο ως συνήθως μάς τον έχει δημιουργήσει το γύρω περιβάλλον μας, και έκτοτε συνεχίζει να παίρνει διαστάσεις με την φαντασία μας.
Πιστεύω ότι παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η μελέτη μου σχετικά με τους “μπαμπούλες” της τρυφερής ηλικίας μας, οι οποίοι μας ακολουθούν αθέατοι στον υπόλοιπο βίο μας.
Ανοίξτε τον παρακάτω σύνδεσμο για να διαβάσετε το αναλυτικό άρθρο μου:
https://psychologyastrology.blogspot.com/2017/08/blog-post_9.html
ΜΑΡΙΑΝΝΑ
*Σύμβουλος σχέσεων - Ψυχαναλύτρια, Ψυχοερευνήτρια*
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου